519 164 82
Virtuaalmaailma mõiste on üpris lai. Ka nimetusi on mitmeid. Üks levinuimaid neist digitaalne maailm ehk digimaailm.
Kõige üldisemalt öeldes on virtuaalmaailm arvutipõhine simuleeritud maailm. See keskkond on loodud inimeste poolt, võimaldades seda kaudu üksteisega suhelda.
Üks lihtsamaid näiteid siinkohal on jututoad, kus igaüks saab luua endale virtuaalse mina. Selleks tuleb valida endale meelepärane nimi, tihtipeale lisaks ka vanus, sugu ja mitmed muud tunnused, mis ei pruugi tegelikult üldse kokku langeda inimese nii öelda päris identiteediga.
Teine levinum kasutusala on arvutimängud. Ka siin tuleb valida endale kasutaja või karakter (avatar). See võib olla nii inimese, looma kui ka fiktsionaalse tegelase kujuga. Seejärel on võimalus oma avatari juhtida, kontrollides tema liigutusi klaviatuuri, arvutihiire või mõne muuspetsiaalselt selleks loodud vahendi abil.
Kõige tuntumad ja kättesaadavamad vahendid virtuaalmaailma tajumiseks on virtuaalmaailma prillid.
Need on ühtlasi ka kõige kasutatavamad virtuaalmaailma loomise seadmed kodustes tingimustes. Ühest küljest räägib nende kasuks kasutamise lihtsus. Teisalt aga mõistlik hinnaklass, mis algab juba paarikümnest eurost. Hinna ülemine piir võib ulatud muidugi tuhandetesse, kui nende puhul on tegemist tunduvalt võimekamate ning elulähedasemat kogemust pakkuvate prillidega.
Virtuaalmaailma tunnused on tihedalt seotud selle keskkonna võimekusega. Nii võib tunnusteks pidada vaatajale loodud võimalust olla pildi / video sees, tunda end selle osana ja võimalus pilti mõjutada. Tehnilise poole pealt aga animeeritud pildi või digitaliseeritud videoülesvõtte olemasolu ning stereoskoopiline pilt.
Virtuaalmaailm pakub palju positiivset. Kaks suuremat valdkonda on õppimine ja sotsiaalsed suhted.Õppimine – virtuaalmaailm pakub võimalust proovida ja simuleerida reaalseid olukordi. Sedasi on näiteks võimalus õppida ilma, et seaksid ohtu oma tervise või vara. Olgu siin näitena toodud kasvõi lennu- ja autosõidu simulaatorid.Sotsiaalsed suhted – jututoad ja sotsiaalvõrgustikud võivad aidata suurendada sotsiaalsust. Samuti pakuvad nad varasemast mitmekülgsemat kommunikatsiooni võimalust. Lihtsustub suhete ja kontaktide säilitamine ka nendega, kellega igapäevaselt muidu kokku puutuda ei oleks võimalik.
Nii nagu päris maailm, ei ole ka virtuaalmaailm ohtudest vaba. Olgu siinkohal välja toodud vaid identiteedi vargus, eneseväärikuse lüüa saamine või ka rahast ilma jäämine. Kõik see tuleneb aga asjaolust, et virtuaalmaailm võimaldab selles osalejale luua endale identiteet, mis ei vasta tegelikkusele. Kahjuks teisel pool arvutiekraani istuval inimesel on väga raske kindlaks teha, kellega ta suhtleb. Seetõttu tuleb hoolikalt kaalutleda enne, kui uuele tuttavale tundlikke isikuandmeid või pilte jagad.Meeles tuleb pidada, et kõik, mida kord internetti üles paned, see sinna ka jääb. Seega ära tee netikeskkonnas midagi sellist, mida sa tavaelus ei teeks.Teine suur valdkond on internetisõltuvus. Virtuaalmaailm ja selle kaasahaarav olemus tekitab üsna kergelt selles viibimisel ajataju kaotust. Samuti pidevat soovi üha uuesti ja uuesti sellesse maailma sukelduda.
Virtuaalmaailm on tänasel päeval loodud eelkõige meelelahutuseks, sotsiaalseks suhtluseks ning õppe- ja treeningu eesmärgil. Milline on aga selle tulevik? Seda saab ainult ennustada. Kuid tõenäoliselt ei ole midagi erilist selles, kui aastate pärast istud „kõrvuti“ tegelikult mitmeid tuhandeid kilomeetreid eemal viibiva sõbraga, kes on projitseeritud läbi liitreaalsusprillide hologrammina sinu nägemisvälja. Või enne uue mööbli soetamist laadid selle kujutise alla ning „paigutad“ prillide vahendusel selle oma elutuppa, et veenduda selle sobivuses.